| strona główna | sieć alarmowa | odpowiedzi na pytania | nasze referencje | wiadomości | komunikaty |
PROPOZYCJA USTAWY
O PRZECIWDZIAŁANIU
NADZWYCZAJNYM ZAGROŻENIOM LUDZI I ŚRODOWISKA
Od lat środowisko ratownicze sygnalizuje pilną potrzebę dokonania w Polsce prawnych uregulowań dotyczących działań w przypadku powstania zagrożenia na większą skalę.
Przez okres ostatnich kilku lat problemem tym zajął się Wicewojewoda Warszawski Pan Zdzisław Tokarski, w wyniku czego powstały podwaliny "Ustawy o ochronie ludzi i środowiska przed nadzwyczajnymi zagrożeniami."
Społecznym ratownikom również zależy na prawnym uregulowaniu tych spraw. Dlatego w oparciu o wyżej wspomniany projekt, przygotowaliśmy propozycję treści takiej ustawy. Propozycję naszą publikujemy poniżej, mając nadzieję, że w końcu sprawy tak ważne jak bezpieczeństwo obywateli doczekają się odpowiednich uregulowań.
Będziemy wdzięczni, jeżeli ktoś z Państwa prześle nam swoje uwagi oraz propozycje do tej ustawy.
Społeczna Krajowa Sieć
Ratunkowa i Redakcja "WIADOMOŚCI PL-CB RADIO" będą starały się
nagłaśniać potrzebę prawnego uregulowania tych tak ważnych dla nas wszystkich
spraw. Zapraszamy do współpracy w tym zakresie wszystkich, a zwłaszcza inne
redakcje.
Postaramy się projektem
przedmiotowej ustawy zainteresować zarówno władze państwowe jak i
parlamentarzystów, a nawet - jeśli zajdzie taka potrzeba - zebrać odpowiednią
ilość podpisów, aby zgłosić projekt ustawy do Sejmu RP.
PROJEKT
(Opracował Jerzy Płókarz
w oparciu o materiał zgromadzony
przez Wicewojewodę Warszawskiego
Pana Zdzisława Tokarskiego)
USTAWA
z dnia............. o ochronie ludzi i środowiska przed nadzwyczajnymi zagrożeniami
W celu stworzenia najwłaściwszych warunków ochrony życia i zdrowia ludzi oraz
środowiska przed nadzwyczajnymi zagrożeniami wywołanymi zarówno rozwojem
współczesnej cywilizacji, jak i przyczynami naturalnymi, stanowi się co
następuje:
ROZDZIAŁ 1
Podstawowe definicje
Art.1. Ustawa niniejsza
określa zasady organizacji przeciwdziałania nadzwyczajnym zagrożeniom życia i
zdrowia ludzi, mienia w znacznych rozmiarach oraz nienaruszalności środowiska,
kompetencje, właściwości i zadania organów administracji rządowej, samorządowej
i administracji specjalnych w tym zakresie, zadania podmiotów gospodarczych i
innych, sposoby rozpoznawania nadzwyczajnych zagrożeń, usuwania ich skutków,
zasady odpowiedzialności cywilnej za szkody z tym związane oraz za wykroczenia
polegające na naruszeniu niektórych przepisów ustawy.
Art.2. Środowiskiem w
rozumieniu ustawy jest środowisko w znaczeniu, jakie temu
określeniu nadaje ustawa z dnia 31 stycznia 1980r o ochronie
i kształtowaniu środowiska - z późniejszymi zmianami (jednolity tekst Dz.U.Nr
49 poz. 196 z 1994r).
Art.3.1. Nadzwyczajnym
zagrożeniem w rozumieniu ustawy jest zagrożenie wywołane rozwojem współczesnej
cywilizacji lub przyczynami naturalnymi, mogące zagrozić życiu lub zdrowiu
ludzi, mieniu w znacznych rozmiarach albo spowodować znaczne zniszczenie
środowiska lub pogorszenie jego stanu poprzez zanieczyszczenie, skażenie czy
zakażenie.
2. Przez
zagrożenie wywołane rozwojem współczesnej cywilizacji rozumie się:
1) awaria - jest to uszkodzenie obiektu lub urządzenia technicznego
powodujące przerwę w jego użytkowaniu lub utratę jego właściwości
funkcjonalnych,
2) katastrofa - jest to zdarzenie, powodujące zniszczenie zespołu
obiektów, obiektu lub jego części.
3) inne zdarzenia powodujące istotne zagrożenie dla ludzi lub
środowiska.
3. Przez
przyczyny naturalne rozumie się wstrząsy sejsmiczne, huragany, sztormy,
gwałtowne opady, powodzie, wyładowania atmosferyczne, susze, masowe
występowanie szkodników, chorób roślin lub zwierząt albo ognisk chorób
zakaźnych ludzi.
4. Przez
materiały niebezpieczne rozumie się substancje, które w przypadku niewłaściwego
obchodzenia się z nimi poprzez swoje właściwości fizyczne, chemiczne bądź
biologiczne mogą spowodować śmierć, uszczerbek zdrowia lub uszkodzenie ciała
ludzkiego, zniszczenie dóbr materialnych albo doprowadzić do degradacji
elementów środowiska.
Art.4. Ochrona środowiska przed nadzwyczajnymi
zagrożeniami oznacza zaniechanie wszelkich działań, mogących doprowadzić do
zmian w dynamice, składzie lub strukturze Ziemi, łącznie z przyrodą żywą,
litosferą, hydrosferą, atmosferą i przestrzenią kosmiczną oraz prowadzenie
działań zapobiegających powstawaniu nadzwyczajnych zagrożeń,
wszelkie przeciwdziałanie ich powstawaniu, a w przypadku
ich powstania prowadzenie akcji
ratunkowych, usuwanie skutków i przywracanie środowiska do stanu
pierwotnego.
Art.5.1. Przeciwdziałanie nadzwyczajnym zagrożeniom
oznacza:
1) gdy nie istnieje bezpośrednie
zagrożenie - wszelkie działania profilaktyczne, polegające na przestrzeganiu
aktualnie obowiązujących zasad bezpieczeństwa, reżimów technologicznych,
stosowaniu zabezpieczeń, szkoleniu i instruowaniu pracowników oraz wyposażaniu
w sprzęt ochronny,
2) w przypadku zaistnienia
zagrożenia:
a) rozpoznanie
rodzaju i rozmiaru powstałego zagrożenia,
b) ostrzeżenie
lub zaalarmowanie osób, znajdujących się na terenie zagrożonym i ewentualna
ewakuacja,
c) przeprowadzenie
akcji ratunkowej,
d) czasowe
wyłączenie z użytkowania zagrożonego obszaru, gdy zajdzie taka potrzeba,
e) usunięcie
skutków zdarzenia i doprowadzenie środowiska do stanu pierwotnego.
ROZDZIAŁ 2
Przepisy ogólne
Art.6. Do ochrony życia i zdrowia ludzkiego oraz środowiska przed nadzwyczajnymi zagrożeniami są zobowiązane organy administracji rządowej, samorządowej oraz administracji specjalnych, podmioty gospodarcze, społeczne służby ratownicze, a także osoby fizyczne.
Art.7.1. Właściciel, zarządca lub użytkownik gruntu,
budynków, obiektów oraz urządzeń technicznych, mogących stanowić nadzwyczajne
zagrożenie, jest zobowiązany do:
1) przestrzegania reżimów techniczno
- eksploatacyjnych, instalacyjnych i technologicznych dotyczących posiadanych
obiektów i urządzeń,
2) zapewnienia sprawnego i
bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych,
3) określenia procedur
postępowania w przypadku powstania nadzwyczajnego zagrożenia, stosownie do
rodzaju niebezpieczeństwa i lokalnych warunków.
Art.8.1. Podmioty korzystające w swej działalności,
przechowujące, transportujące lub wprowadzające do obrotu urządzenia i
materiały stanowiące potencjalne nadzwyczajne zagrożenie, są zobowiązane do:
1) ścisłego przestrzegania
przepisów bezpieczeństwa obowiązujących przy eksploatowaniu urządzenia
stanowiącego zagrożenie oraz przy
przechowywaniu, transporcie, wprowadzaniu
do obrotu i używaniu materiałów niebezpiecznych,
2) zorganizowania
wewnętrznego systemu ostrzegawczo - alarmowego i służby ratownictwa oraz
wyposażenie jej w niezbędny sprzęt,
3) zapewnienia skutecznej
ochrony pracowników oraz ludności zamieszkałej w strefie zagrożenia,
powodowanego prowadzoną działalnością poprzez:
a) wystąpienie
do organu administracji państwowej w celu wydania decyzji określającej strefę
zagrożenia,
b) poinformowanie
pracowników i ludności w strefie zagrożenia o rodzaju
zagrożenia, sposobie zachowania podczas jego wystąpienia oraz
możliwościach ochrony i zabezpieczenia, a także widoczne oznaczenie obiektów
stanowiących zagrożenie,
c) ostrzeganie
lub alarmowanie o grożącym albo zaistniałym niebezpieczeństwie,
d) wyposażenie
załogi zakładu i zamieszkałej w strefie zagrożenia ludności w indywidualne
środki ochronne, dostosowane do rodzaju zagrożenia,
e) opracowanie
procedur postępowania na wypadek wystąpienia zagrożenia i planów prowadzenia
akcji ratunkowej.
Art.9. Operatorzy sieci i środków telekomunikacyjnych
są zobowiązani zapewnić w sposób określony przez Koordynatora Łączności
Wojewódzkiej Komisji d.s. Nadzwyczajnych Zagrożeń, nieodpłatne wykorzystanie
posiadanego sprzętu do prowadzenia działań związanych z wystąpieniem
nadzwyczajnego zagrożenia.
Art.10. Każdy kto dowie się o zdarzeniu powodującym
lub mogącym spowodować nadzwyczajne zagrożenie zobowiązany jest do niezwłocznego
powiadomienia o tym jednostki straży pożarnej, policji, organu administracji
państwowej oraz podjęcia wszelkich możliwych działań zmierzających do
likwidacji lub ograniczenia zagrożenia.
ROZDZIAŁ 3
Kompetencje i zadania organów administracji rządowej i samorządowej,
administracji specjalnych i społecznych służb ratowniczych
Art.11. Zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska jest integralną częścią systemu zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego i porządku w państwie. Nadzór zwierzchni nad tymi działaniami sprawuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, a za organizację i prowadzenie tych działań odpowiedzialny jest Prezes Rady Ministrów RP.
Art.12. Prezes Rady Ministrów określi sposób zorganizowania
Krajowego Systemu Przeciwdziałania Nadzwyczajnym Zagrożeniom zwanego dalej
Systemem. Zakresem działania Systemu będzie zapobieganie, przeciwdziałanie i
usuwanie skutków wszelkich zaistniałych nadzwyczajnych zagrożeń.
Art.13. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
nadzoruje podlegający mu Krajowy System Ratowniczo - Gaśniczy, stanowiący
profesjonalne siły ratownicze wykorzystywane podczas likwidacji skutków części
zagrożeń oraz koordynuje działania porządkowo - ochronne na podstawie odrębnych
przepisów.
Art.14. Minister Ochrony Środowiska, Zasobów
Naturalnych i Leśnictwa może żądać od pozostałych ministrów, wojewodów i
organów samorządu terytorialnego informacji w sprawach przeciwdziałania i
usuwania skutków nadzwyczajnych zagrożeń środowiska, a w przypadku wystąpienia
nieprawidłowości występować o ich usunięcie.
Art.15. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej,
działając na podstawie odrębnych przepisów ustala warunki transportowania
materiałów niebezpiecznych, sprawuje nad nim nadzór oraz nadzoruje prowadzenie
akcji ratunkowych na morzu.
Art.16. Minister Zdrowia i Opieki Społecznej
nadzoruje rozpoznawanie skażeń i zakażeń mogących zagrozić życiu i zdrowiu
ludzi oraz ustala zasady i tryb udziału jednostek służby zdrowia w akcjach
ratunkowych.
Art.17. Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej
organizuje i nadzoruje ochronę roślin i zwierząt przed nadzwyczajnymi
zagrożeniami powodowanymi chorobami zwierzęcymi lub rozwojem chorób i
szkodników roślin.
Art.18. Minister Przemysłu i Handlu nadzoruje
działanie podmiotów gospodarczych w przedmiocie zapobiegania powstawaniu
nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska i likwidacji ich skutków oraz ustala
zasady organizacji i funkcjonowania ratownictwa górniczego, chemicznego oraz
specjalistycznych zakładowych służb ratowniczych.
Art.19.1. Minister Obrony Narodowej określi w
drodze rozporządzenia zasady użycia pododdziałów wojskowych w ramach Systemu do
prowadzenia akcji ratunkowych i usuwania skutków nadzwyczajnych zagrożeń.
2. Minister Obrony Narodowej
określi w drodze rozporządzenia zasady zapobiegania, przeciwdziałania,
zwalczania i usuwania skutków nadzwyczajnych zagrożeń na terenie obiektów
wojskowych.
3. Szef Obrony Cywilnej Kraju
określi zasady użycia formacji Obrony Cywilnej przy usuwaniu skutków
nadzwyczajnych zagrożeń, w tym klęsk żywiołowych.
Art.20. Minister Finansów zapewni w budżecie
państwa środki finansowe na zorganizowanie i zabezpieczenie funkcjonowania
Systemu oraz określi zasady finansowania prowadzonych akcji ratunkowych i
przywracania środowiska do stanu pierwotnego, a także określi zasady
ubezpieczania prowadzących działalność oraz transportu materiałów niebezpiecznych,
stanowiących potencjalne nadzwyczajne zagrożenie.
Art.21. Prezes Państwowej Agencji Atomistyki na
podstawie odrębnych przepisów sprawuje nadzór nad zapobieganiem skażeniom
radioaktywnym, wykrywaniem ich oraz usuwaniem skutków skażeń.
Art.22. Wojewodowie jako Szefowie Obrony Cywilnej
województw realizują zadania zapobiegania i przeciwdziałania nadzwyczajnym
zagrożeniom ludzi i środowiska poprzez realizację zadań Obrony Cywilnej oraz
organizację Wojewódzkich Systemów Przeciwdziałania Nadzwyczajnym Zagrożeniom
Ludzi i Środowiska zwanych dalej Systemami Wojewódzkimi w kształcie adekwatnym
do potrzeb i możliwości danego województwa.
Art.23. Wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast)
na podległym sobie terenie tworzą odpowiednio Gminne (Miejskie, Dzielnicowe)
Systemy Przeciwdziałania Nadzwyczajnym Zagrożeniom Ludzi i Środowiska zwane
dalej Systemami Gminnymi stosownie do lokalnych potrzeb i możliwości. Sytem
Gminny stanowi integralną część właściwego Systemu Wojewódzkiego.
Art.24. Organy rządowej administracji specjalnej
uczestniczą w tworzonych systemach realizując zadania wynikające z ich
kompetencji.
Art.25. Społeczne służby ratownicze takie jak
Społeczna Krajowa Sieć Ratunkowa Polskiego Radia Obywatelskiego, Polski Czerwony
Krzyż, WOPR, GOPR i inne, uczestniczą w tworzonych Systemach realizując zadania
określone przez koordynatorów działań.
ROZDZIAŁ 4
Organizacja i funkcjonowanie Systemu, Systemów Wojewódzkich
i Gminnych
Art.26.1. System powoływany jest rozporządzeniem
Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej i składa się z trzech następujących
podsystemów:
1) podsystemu zapobiegania
nadzwyczajnym zagrożeniom, opartego na organach kontroli specjalnej (Państwowa
Inspekcja Ochrony Środowiska, Państwowa Straż Pożarna, Państwowa Inspekcja
Sanitarna, Państwowa Inspekcja Pracy itp.) i administracji rządowej, które
ustalają warunki prowadzenia działalności stwarzającej potencjalne nadzwyczajne
zagrożenie, określają zasady i przepisy bezpieczeństwa oraz kontrolują ich
przestrzeganie, współpracując ze sobą,
2) podsystemu wczesnego
ostrzegania i alarmowania korzystającego z:
a) istniejących
struktur państwowego monitoringu środowiska, integrującego sieci ostrzegania
wszystkich instytutów centralnych, zajmujących się obserwacją środowiska,
b) struktur
Ministerstwa Obrony Narodowej,
c) struktur
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
d) służby
operacyjnej Obrony Cywilnej, przyjmującej meldunki o sytuacji zagrożeń z terenu
województw,
3) podsystemu sił i środków
ratowniczych składających się ze wszystkich profesjonalnych i
nieprofesjonalnych sił ratowniczych, będących w gestii administracji specjalnych
(szczególnie Państwowej Straży Pożarnej), sił zbrojnych, stacji i służb
ratownictwa chemicznego, formacji obrony cywilnej, jednostek pomocy medycznej,
organizacji społecznych i paramilitarnych oraz podmiotów gospodarczych.
Art.27. Za funkcjonowanie i mobilność Systemu
odpowiedzialny jest wyznaczony Wiceprezes Rady Ministrów, jego zastępcą do
spraw ratownictwa jest Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, jako
organizator Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego natomiast zastępcą do spraw
logistyki Szef Obrony Cywilnej Kraju.
Art.28. Dyżurną służbą operacyjną Systemu jest
Krajowe Centrum Operacyjno - Interwencyjne. Posiada ono centralny układ
informacyjny zasilany przez resortowe systemy informacyjne, Lekarza Dyżurnego
Kraju i Głównego Inspektora Sanitarnego oraz dyżurne służby operacyjne
wojewodów. Wymienione służby przekazują do Centrum dane o zaistniałych
nadzwyczajnych zagrożeniach, podjętych działaniach i potrzebach.
Art.29. Organem koordynującym, doradczym oraz opiniującym
funkcjonowanie Systemu jest Stały Zespół Komitetu Spraw Obronnych Rady
Ministrów d.s. Kryzysowych w składzie określonym w decyzji Przewodniczącego
Komitetu. Skład Zespołu można uzupełniać przez powoływanie branżowych
specjalistów w zależności od rodzaju zagrożenia.
Art.30. Organizacją i kierowaniem akcjami ratunkowymi zajmują się profesjonalne siły ratownicze Państwowej Straży Pożarnej lub innych administracji specjalnych wzmacniane, w razie potrzeb, przez koordynującego działania innymi elementami podsystemu sił i środków ratowniczych.
Art.31. System Wojewódzki powoływany jest (w oparciu
o niniejszą ustawę) rozporządzeniem Wojewody w strukturze i kształcie
dostosowanym do przewidywanych na terenie województwa zagrożeń.
Art.32. Dyżurną służbą operacyjną województwa jest
Centrum Informacyjno - Interwencyjne Wojewody pracujące całodobowo, posiadające
uprawnienia decyzyjne z upoważnienia Wojewody do koordynowania pierwszej fazy
działań ratowniczych.
Art.33. Organem koordynującym, doradczym oraz
opiniującym działanie Systemu Wojewódzkiego jest Wojewódzka Komisja d.s.
Nadzwyczajnych Zagrożeń, w skład której wchodzą przedstawiciele Urzędu
Wojewódzkiego, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Pogotowia Ratunkowego,
Krajowej Sieci Ratunkowej Polskiego Radia Obywatelskiego, priorytetowych
działów gospodarki oraz w/g potrzeb innych służb ratunkowych działających na
terenie województwa.
Art.34. System Gminny powoływany jest na podstawie
zarządzenia Wojewody przez Radę Gminy w kształcie dostosowanym do potrzeb oraz
możliwości Gminy.
Ar.35. Finansowanie funkcjonowania systemu odbywa się
ze środków budżetu centralnego, budżetów województw oraz budżetów samorządów
lokalnych poprzez wydzielenie środków finansowych na pokrycie kosztów działań
ratowniczych i likwidacji skutków nadzwyczajnych zagrożeń.
Art.36. Organizatorzy struktur Systemu poszczególnych
szczebli określą zasady jego organizacji, uczestników, ich obowiązki i
uprawnienia oraz zawrą dwustronne umowy z instytucjami i organizacjami
działającymi na rzecz Systemu.
ROZDZIAŁ 5
Zapobiegania powstawaniu nadzwyczajnych zagrożeń
ludzi i środowiska
Art.37.1. Zapobieganie nadzwyczajnym zagrożeniom
powodowanym katastrofami, awariami obiektów lub urządzeń technicznych polega
na:
2. Stosowaniu przy
projektowaniu, konstruowaniu, produkcji i eksploatacji urządzeń rozwiązań
bezpiecznych, również ekologicznie.
3. Przyjęciu zasad
organizacji pracy minimalizujących możliwość wystąpienia zagrożeń ludzi i
środowiska, szczególnie przy pracy z materiałami niebezpiecznymi.
4. Systematycznej kontroli
przestrzegania obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i reżimów
technologicznych, szczególnie podczas pracy z materiałami niebezpiecznymi.
Art.38. Podmioty gospodarcze zobowiązane są do
wykonywania obowiązków o charakterze profilaktycznym określonych w ustawie z
dnia 31 stycznia 1980r o ochronie i kształtowaniu środowiska, mających
zastosowanie również przy zapobieganiu występowania nadzwyczajnych zagrożeń.
Art.39. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej
określi w drodze rozporządzenia zakres działań zapobiegających powstawaniu
nadzwyczajnych zagrożeń podczas transportu materiałów niebezpiecznych.
Art.40. Prezes Państwowej Agencji Atomistyki określi
zakres działań zapobiegających występowaniu nadzwyczajnych zagrożeń w
instytutach badawczych i przedsiębiorstwach, wykorzystujących w swej
działalności materiały radioaktywne.
Art.41. Wojewoda może w decyzji administracyjnej
(pozwoleniu wodnoprawnym, decyzji o dopuszczalnej emisji, decyzji o sposobie
likwidacji odpadów materiałów niebezpiecznych itp.) nałożyć na podmiot
gospodarczy obowiązki wynikające z potrzeby ochrony przed nadzwyczajnymi
zagrożeniami.
Art.42.1. W przypadku wystąpienia wyjątkowo
niekorzystnych warunków atmosferycznych, mogących doprowadzić do przekroczenia
dopuszczalnych norm zanieczyszczeń powietrza (powstania smogu), Wojewoda może
nakazać ograniczenie produkcji powodującej tego typu zanieczyszczenia
oraz wprowadzić zakaz lub ograniczenie
ruchu pojazdów spalinowych na terenie zagrożonym.
2. Minister Ochrony
Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na wniosek Wojewody, który
wprowadził ograniczenia, może te ograniczenia zarządzić na terenie sąsiednich
województw, o ile emisje z ich terenu mają wpływ na zagrożony smogiem obszar.
Art.43.1. Obowiązki, zadania i uprawnienia
komitetów przeciwpowodziowych na szczeblu województwa i samorządu przejmują
Komisje d.s. Nadzwyczajnych Zagrożeń.
2. Przeciwdziałanie
nadzwyczajnym zagrożeniom powodowanym przez powodzie polega na:
1) budowie
i właściwym utrzymywaniu zbiorników retencyjnych oraz urządzeń
przeciwpowodziowych,
2) ograniczeniu
powierzchniowego spływu wód przez zwiększanie zalesienia na wododziałach i
zlewniach,
3) zorganizowaniu
systemu obserwacji i informowania o stanie wód oraz o zagrożeniach
powodziowych,
4) utrzymywaniu
w stanie gotowości odpowiedniego sprzętu do akcji przeciwpowodziowej oraz
przeszkolonych formacji, przygotowanych do działania w postaci ochotniczych
drużyn przeciwpowodziowych i drużyn ratownictwa przeciwpowodziowego obrony
cywilnej.
3. Zasady prowadzenia akcji
przeciwpowodziowej określają odrębne przepisy.
Art.44. Przeciwdziałanie nadzwyczajnym zagrożeniom
ludzi i środowiska powodowanym przez gwałtowne opady, susze, sztormy, huragany
i wstrząsy sejsmiczne polega na organizacji systemu obserwacji i rejestracji
oraz ostrzegania i alarmowania.
Art.45. Przeciwdziałanie nadzwyczajnym zagrożeniom
zdrowia i życia ludzi powodowanym przez choroby zakaźne polega na wczesnym
wykrywaniu ognisk zakażeń i wydawaniu odpowiednich nakazów i zakazów przez
służby sanitarne stosownie do odrębnych przepisów.
Art.46. Przeciwdziałanie nadzwyczajnym zagrożeniom
środowiska powodowanym przez zaraźliwe choroby zwierząt albo rozprzestrzenianie
się chorób lub szkodników roślin polega na wczesnym wykrywaniu, lokalizacji i
tępieniu z zachowaniem wymagań ochrony środowiska, zgodnie z odrębnymi
przepisami.
ROZDZIAŁ 6
Zasady prowadzenia akcji ratunkowych
Art.47.1. W zależności od obszaru oraz stopnia
wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia ludzi i środowiska do koordynacji i
wspomagania działań ratowniczych uruchamiany jest Gminny, Wojewódzki lub
Krajowy System.
2. Działania koordynuje:
1) Wójt
(Prezydent, Burmistrz) - jeżeli zagrożenie dotyczy terenu jednej gminy ,
2) Wojewoda
- jeżeli zagrożenie występuje na obszarze większym niż jedna gmina,
3) Wicepremier
- jeżeli zagrożenie występuje na terenie większym niż województwo,
4) w
przypadkach szczególnych działania może koordynować koordynator wyższego
szczebla.
Art.48.1. Do prowadzenia działań ratowniczych
przystępują profesjonalne siły Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego.
2. Działaniami kieruje:
1) Komendant Rejonowy Państwowej Straży Pożarnej - na obszarze gminy lub rejonu,
2) Komendant
Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej - na obszarze zagrożenia większym niż
rejon,
3) Komendant
Główny Państwowej Straży Pożarnej na obszarze zagrożenia większym niż
województwo.
4) w
przypadkach szczególnych działaniami może kierować komendant wyższego szczebla.
Art.49. Po ocenieniu sytuacji koordynujący
działania ratownicze kierownik organu administracji rządowej lub samorządowej
podejmuje decyzję dotyczącą wzmocnienia sił uczestniczących w akcji ratunkowej.
Art.50.1. Jeżeli prowadzone działania ratownicze
muszą być wsparte zorganizowaną akcją społeczną może nastąpić ogłoszenie stanu
nadzwyczajnego zagrożenia.
2. Stan nadzwyczajnego
zagrożenia ogłasza Wojewoda z urzędu lub na wniosek organu gminy albo
kierującego działaniami ratowniczymi.
1) stan
nadzwyczajnego zagrożenia obejmujący obszar większy niż jedno województwo
ogłasza Prezes Rady Ministrów.
Art.51.1. Dla wspomagania działań ratowniczych, gdy
sytuacja tego wymaga, organy gminy organizują
akcję społeczną, polegającą na wprowadzeniu obowiązku świadczeń
osobistych i rzeczowych,
1) w
przypadkach szczególnych o wprowadzeniu obowiązku świadczeń osobistych i
rzeczowych może zadecydować Wojewoda lub Kierownik Urzędu Rejonowego.
2. Obowiązkowi świadczeń
osobistych i rzeczowych podlegają osoby prawne, jednostki organizacyjne nie
posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne w wieku od 16 do 60 lat
zamieszkujące, przebywające lub posiadające siedzibę na terenie danej gminy.
1) Obowiązkowi świadczeń osobistych nie podlegają:
a) osoby chore, niedołężne oraz niepełnosprawne i kobiety ciężarne lub
wychowujące dzieci do lat 14,
b) mężczyźni będący jedynymi opiekunami dzieci do lat 14,
c) opiekunowie osób niedołężnych lub niepełnosprawnych.
3. Do wykonania obowiązku
świadczeń osobistych i rzeczowych powołuje Wójt (Prezydent, Burmistrz) decyzją
administracyjną, która może być przekazana także ustnie, telegraficznie,
telefonicznie lub w inny sposób, nie wymaga uzasadnienia i podlega
natychmiastowemu wykonaniu.
4. W przypadkach szczególnych
do wykonania obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych może powoływać
Wojewoda lub Kierownik Urzędu Rejonowego.
Art.52.1. Obowiązek świadczeń osobistych i
rzeczowych może obejmować:
1) udzielanie
pierwszej pomocy osobom, które uległy nieszczęśliwym wypadkom,
2) udostępnianie,
na czas niezbędny, pomieszczeń osobom ewakuowanym z obszaru nadzwyczajnego
zagrożenia ludzi i środowiska,
3) udział
w ratowaniu mienia,
4) udostępnianie
pomieszczeń i dostarczanie paszy zagrożonemu inwentarzowi,
5) zabezpieczenie
własnych źródeł wody pitnej i środków spożywczych przed zanieczyszczeniem,
skażeniem lub zakażeniem i udostępnienie tych źródeł i środków dla potrzeb
domowych i gospodarczych osób ewakuowanych lub poszkodowanych,
6) dostarczenie
sprzętu i narzędzi potrzebnych do prowadzenia akcji ratunkowej,
7) dostarczanie
środków transportowych,
8) wykonanie
określonych robót lub innych zadań wyznaczonych przez kierujących akcją
ratunkową lub koordynatora działań.
Art.53. Właścicielom środków przewozowych lub innego sprzętu użytego do akcji ratunkowej przysługuje prawo do wynagrodzenia w/g stawek, określonych w drodze rozporządzenia przez Ministra transportu i Gospodarki Morskiej w porozumieniu z Ministrem Finansów.
Art.54.1. Za uszkodzenie, zniszczenie lub utratę
sprzętu podczas trwania akcji ratunkowej właścicielowi przysługuje
odszkodowanie, określane i przyznawane przez koordynatora działań ratowniczych.
2. Spory dotyczące
odszkodowań określonych w ust.1 rozstrzyga właściwy Sąd.
Art.55. Stan nadzwyczajnego zagrożenia ludzi i
środowiska odwołuje organ, który je ogłosił z urzędu, na wniosek organu gminy lub
kierującego akcją ratunkową.
Art.56.1. Minister Transportu i Gospodarki
Morskiej sprawuje nadzór nad organizowaniem działań ratowniczych i usuwaniem
skutków nadzwyczajnych zagrożeń na obszarach morskich Rzeczypospolitej
Polskiej.
2. Dyrektorzy Urzędów
Morskich opracowują plany prowadzenia akcji ratunkowych i usuwania skutków
zagrożeń środowiska morskiego i uzgadniają je z właściwymi terenowo wojewodami.
3. Współpracę z innymi
państwami, dotyczącą ochrony nienaruszalności środowiska morskiego określają
odrębne przepisy i umowy międzynarodowe.
ROZDZIAŁ 7
Usuwanie skutków nadzwyczajnych zagrożeń
Art.57.1. Do likwidacji skutków nadzwyczajnego
zagrożenia i doprowadzenia środowiska do stanu sprzed zdarzenia zobowiązany
jest ponoszący odpowiedzialność cywilną za skutki zdarzenia lub, gdy nie ma on
możliwości wykonania tego obowiązku, podmiot gospodarczy wyznaczony przez
Wojewodę, na koszt ponoszącego odpowiedzialność cywilną za skutki zdarzenia.
2. Jeżeli nie jest możliwym
ustalenie ponoszącego odpowiedzialność cywilną za skutki zdarzenia lub jeżeli
zagrożenie spowodowane było bezpośrednim działaniem siły wyższej usunięcie
skutków zdarzenia następuje, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej, na
koszt Gminy przez podmiot wyznaczony przez odpowiedniego koordynatora działań
Systemu Gminnego.
Art.58.1. W przypadkach szczególnych Wojewoda może
wspierać finansowo, rzeczowo oraz osobowo usuwanie skutków nadzwyczajnych
zagrożeń wykorzystując w ramach Systemu Wojewódzkiego wszystkie organa i
instytucje działające na terenie województwa, a w szczególności:
1) wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska,
2) wojewódzkie i terenowe stacje sanitarno - epidemiologiczne,
3) regionalne dyrekcje lasów państwowych,
4) regionalne zarządy gospodarki wodnej,
5) okręgowe stacje chemiczno - rolnicze,
6) urzędy morskie,
7) wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych,
8) Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej i inne.
Art.59. W przypadkach szczególnych można wspomagać
usuwanie skutków nadzwyczajnych zagrożeń poprzez nakładanie świadczeń
osobistych i rzeczowych analogicznie jak w przypadku prowadzenia akcji
ratunkowej.
ROZDZIAŁ 8
Współpraca międzynarodowa
w zakresie przeciwdziałania nadzwyczajnym zagrożeniom
Art.60. Rzeczpospolita Polska rozwija współpracę
międzynarodową w sprawach ochrony ludzi i środowiska przed nadzwyczajnymi
zagrożeniami, dążąc do doskonalenia struktur informacyjno - alarmowych i
systemów wczesnego ostrzegania, planowania i organizacji wspólnych działań
ratowniczych oraz stosowania ułatwień w przekraczaniu granic państwowych w
celach ratowniczych wraz z niezbędnym sprzętem.
Art.61. Rzeczpospolita Polska świadczy pomoc w
działaniach ratowniczych w wypadkach powstania nadzwyczajnych zagrożeń na
terenie innych państw lub na obszarach nie podlegających suwerenności narodowej
oraz korzysta z pomocy innych państw na zasadach określonych w odrębnych
przepisach lub w umowach międzynarodowych.
Art.62. Zawierane przez Rzeczpospolitą Polską międzynarodowe
umowy gospodarcze, a zwłaszcza umowy dotyczące tranzytu przez terytorium Polski
materiałów niebezpiecznych, nie mogą naruszać wymagań ochrony ludzi i
środowiska przed nadzwyczajnymi zagrożeniami.
Art.63.1. Rzeczpospolita Polska wywiązuje się z
przyjętych zobowiązań międzynarodowych w sprawie ochrony ludzi i środowiska, a
w szczególności:
1) Konwencji
Helsińskiej "Helkom" podpisanej w 1974r w sprawie ochrony Morza
Bałtyckiego,
2) Konwencji
o transgranicznym oddziaływaniu awarii przemysłowych, podpisanej w 1992r,
3) Konwencji
Międzynarodowej Organizacji Pracy, dotyczącej zapobiegania katastrofom
przemysłowym, podpisanej w 1993r.
Art.64. Strona Polska aktywnie uczestniczy w
opracowywaniu międzynarodowych aktów prawnych, dotyczących problematyki
przeciwdziałania nadzwyczajnym zagrożeniom i uczestniczy w pracach w tym
zakresie w ramach ONZ i innych organizacji.
Art.65. Rzeczpospolita Polska jest zainteresowana
wypracowywaniem jak najlepszej współpracy w zakresie zapobiegania i
przeciwdziałania nadzwyczajnym zagrożeniom z innymi państwami europejskimi, a w
szczególności z jej bezpośrednimi sąsiadami.
ROZDZIAŁ 9
Odpowiedzialność cywilna
sprawców szkód powstałych w następstwie
nadzwyczajnych zagrożeń
Art.66.1. Do odpowiedzialności cywilnej za szkody
powstałe w następstwie nadzwyczajnych zagrożeń stosuje się odpowiednio przepisy
kodeksu cywilnego oraz zasady określone w niniejszej ustawie, a postępowanie w
tych sprawach toczy się w trybie określonym w kodeksie postępowania cywilnego.
2. Za szkodę powstałą w
następstwie nadzwyczajnego zagrożenia odpowiada ten, którego działalność
wywołała zagrożenie, chyba że szkoda nastąpiła wskutek bezpośredniego działania
siły wyższej,
3. Zobowiązany do
odszkodowania ponosi odpowiedzialność za następstwa zdarzenia powodującego
nadzwyczajne zagrożenie,
4. Należne odszkodowanie
obejmuje także uzasadnione koszty prowadzenia akcji ratunkowej,
5. Naprawienie szkody obejmuje również wyrównanie uszczuplenia dobra wspólnego wskutek degradacji środowiska; roszczenie to przysługuje Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
6. Odpowiedzialność
cywilną za zanieczyszczenie środowiska morskiego regulują odrębne przepisy.
Art.67. Prowadzący działalność stanowiącą
potencjalne nadzwyczajne zagrożenie, zobowiązani są do zawarcia umów
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody w firmach ubezpieczeniowych,
na zasadach określonych przez Ministra Finansów zgodnie z art.20 niniejszej
Ustawy.
Art.68.1. Osobie, która chroniąc w sposób
uzasadniony okolicznościami ludzi, mienie w znacznych rozmiarach lub środowisko
przed nadzwyczajnym zagrożeniem poniosła uszczerbek na zdrowiu lub mieniu
przysługuje odszkodowanie i inne odpowiednie świadczenia określone w kodeksie
cywilnym. Jeżeli osoba ta utraciła życie, odpowiednie świadczenia przysługują
będącym na jej utrzymaniu.
2. Obowiązek zaspokojenia
roszczeń, o których mowa w ust.1 ciąży na ponoszącym odpowiedzialność
cywilną za szkody wynikłe na skutek powstania nadzwyczajnego zagrożenia, a gdy
sprawcy nie ma lub nie można go ustalić albo jest niewypłacalny, świadczenia
obciążą budżet Państwa.
3. W sytuacji, gdy ratowanie
ludzi lub ochrona środowiska była zawodowym lub służbowym obowiązkiem
poszkodowanego, należności odszkodowawcze i rentowe określają odrębne przepisy.
1) Do
społecznych ratowników mają odpowiednio zastosowanie przepisy art.68 ust.1 i 2.
ROZDZIAŁ 10
Odpowiedzialność za wykroczenia
Art.69.1. Kto nie przestrzega nakazów, zakazów lub
ograniczeń dotyczących zapobieganiu lub przeciwdziałaniu nadzwyczajnym
zagrożeniom ludzi i środowiska,
podlega karze aresztu albo grzywny,
2. Tej samej karze
podlega, kto nie przestrzega nakazów, zakazów lub ograniczeń wydanych przez
właściwy organ w ramach działań interwencyjnych podjętych w wypadku wystąpienia
nadzwyczajnego zagrożenia ludzi lub środowiska.
Art.70. Kto uniemożliwia lub utrudnia właściwym
organom prowadzenie czynności kontrolnych w zakresie ochrony ludzi i środowiska
przed nadzwyczajnymi zagrożeniami albo wbrew obowiązkowi nie udziela informacji
albo udziela informacji nieprawdziwej lub zataja prawdę w zakresie
bezpieczeństwa ekologicznego,
podlega karze aresztu albo grzywny.
Art.71. Kto nie stosuje się do rozporządzeń, zarządzeń lub decyzji wydanych w związku z ochroną ludzi i środowiska przed nadzwyczajnymi zagrożeniami,
podlega karze aresztu albo grzywny.
Art.72.1. Kto nie zawiadamia właściwego organu o zauważonym zdarzeniu mogącym spowodować nadzwyczajne zagrożenie,
podlega karze grzywny.
ROZDZIAŁ 11
Przepisy przejściowe i końcowe
Art.73.1. Przepisy niniejszej ustawy nie zmieniają
przepisów ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska (z wyjątkiem przepisów
określonych w art.74 ust.2 niniejszej Ustawy), o ochronie przeciwpożarowej,
prawo wodne (o ochronie przeciwpowodziowej), przepisów o zapobieganiu i
usuwaniu skutków katastrof górniczych, lotniczych i budowlanych ani przepisów o
ratownictwie morskim.
2. Jeżeli zdarzenie, którego
dotyczą przepisy wymienione w ust.1 ma charakter nadzwyczajnego zagrożenia,
stosuje się również przepisy niniejszej ustawy.
Art.74.1. Traci moc dekret z dnia 23 kwietnia
1953r o świadczeniach w celu zwalczania klęsk żywiołowych (Dz.U.Nr 23, poz.93 z
1959r; Nr 27, poz.167 z 1970r; Nr 16 poz.138 i Nr 44, poz.200 z 1983r).
2. W ustawie o ochronie i
kształtowaniu środowiska skreśla się art.104 i 105.
Art.75. Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech
miesięcy od dnia ogłoszenia.